Hvordan kan du øke konverteringsraten? | SharkMedia.no

Hvordan kan du øke konverteringsraten?

Mange klikk, men lite salg? Det er noe som ofte går igjen. Det er mange som ikke klarer å forstå hvorfor de ikke får salg. “Nettbutikken er jo helt perfekt”. De har jo masse trafikk inne på siden. Konverteringsrate går ut på hvor mange prosent av totalt besøkende dine som gjør et kjøp (også kjent som CRO). Målet er ha så høy konverteringsrate som mulig. “En nettbutikk som har 100 besøkende og 5 salg har en conversion rate på 5%.” Her har du noen tips for å øke konverteringsraten din!

En optimalisert landingsside:  

Får du mange klikk på annonsen din? Er det billig å få klikk på på annonsene dine? Dette betyr mest sannsynlig at annonsen din er god og gjør jobben sin, som er å få kundene inn på nettbutikken. Den vekker interesse og får folk til å klikke inn på nettbutikken din. Dette i seg selv er en god jobb du har vist annonsen til riktig publikum!


“Problemet ligger mest sannsynlig ikke i facebook/instagram/snapchat annonseringen”.


Problemet ligger inne på landingssiden de besøkende kommer inn på. Landingssiden er den første siden kundene kommer kommer inn på etter å ha klikket på annonsen/lenken. Som oftest vil man at kundene skal “lande” inn på produktsiden. Det avhenger av hvilken type nettbutikk du har og hvilken kampanje du kjører. Det er derfor viktig at landingssiden ser profesjonell ut! Det er her du pitcher salget.


Ha gode produktbilder!

Hva slags bilder blir kunden møtt av? Er dette lavkvalitets bilder med masse skrift og detaljer på? Kanskje til og med Kinesisk skrift.. Da vil mest sannsynlig besøkende forstå at produktet sendes fra kina, og sjansen for at den potensielle kunden tror produktet har en lav kvalitet blir høy. Resultatet? Kunden forlater siden med umiddelbart og bounceraten blir høy. Du må ha profesjonelle bilder. Ta inspirasjon fra konkurrenter sørg for at produktbildene ser profesjonelle ut. 


Mange tror at et bra produktbildet er produktet med en hvit bakgrunn. Et slikt bilde kan godt prestere. Samtidig viser våre split-tester og erfaring at produktbilder som viser produktet i bruk. Bilder som viser fordeler/høydepunkter/før og etter. Bilder som viser hvilken problemet løser! Er de som presterer best. Noen velger å ha gifs i produktbeskrivelsen, som kan være et godt alternativ. Samtidig må man være forsiktig med å fylle opp siden med bilder og gifs av høy filstørrelse. Hvorfor? Hastigheten på nettsiden reduseres, besøkende forlater siden hvis det tar evigheter før de får opp innholdet.


“Vis hva produktet gjør og hvilken problemer det potensielt kan løse for kunden.” 



En god produktbeskrivelse.  

Er produktbeskrivelsen rett fra Aliexpress? Masse tall, spesifikasjoner og annen irrelevant informasjon. 

Da blir sannsynlighet for et salg kraftig redusert. I produktbeskrivelsen burde fokuset være på å forklare hva produktet er. Husk at de mest sannsynlig kommer fra en annonse der du allerede har vist produktet og forklart funksjonen i en video/bilde/tekst. Det som har vist resultater for oss er en kort “intro” hvor du fokuserer på hva produktet er og hva det brukes til. Deretter fokuserer du må høydepunktene (selling-point), hva skiller ditt produktet fra andre? Fremhev fordelene dine og hvorfor det knuser konkurrenter. 

Ha med “kjedelige” spesifikasjoner nederst i beskrivelsen, men få de inn i “introene” og “fordelerne” på en forståelige måte. Eksempel: “Batteriet er 2200 mAh” < “Batteriet tiden er hele 7 timer”. Kunden kan enkelt danne et bilde i hodet om hvor lenge de kan bruke produktet fordi de vet hva 7 timer er. 2200 mAh er for de fleste ikke appellerende. Det er bare noen “merkelige” tall. l

“Kommuniser enkelt til de besøkende, bruke et “barnespråk”. Et komplisert språk gjør det kun vanskeligere for deg og gjør kundeopplevelsen dårlig. Kundene vil føle seg dumme hvis de ikke forstår kompliserte tall og detaljer” 


Sett en god pris?


Muligens det viktigste og mest avgjørende. Er produktet du selger alt for dyrt? Selger du et produkt som kunden enkelt kan kjøpe på en coop? Da vil kunden mest sannsynlig velge coop, isteden for en ukjent nettbutikk som selger til akkurat samme pris. Det vil ikke være en eneste fordel å velge din nettbutikk 

  1. Samme pris 
  2. Lang leveringstid (Hvis det er dropshipping)
  3. Ukjent nettbutikk - kanskje scam.

Ha et produkt med wow-faktor, noe de ikke finner rett rundt hjørnet. Se på konkurrentenes priser og sammenlign med din pris. Har du leveringstid? Da må dette balanseres ut ved at du har gratis frakt/billigere priser. Prøv å finn et produkt med lite konkurranse slik at du kundenes muligheter begrenses, og du blir det eneste eller et av få alternativer. 


“Sett en pris som gir kunden en fordel ved å velge din nettbutikk”

Tilbake til bloggen