Galopperende strømpriser, høy inflasjon, forverret kjøpekraft og politikere med bekymringsnyheter er noe som preger overskriftene dag inn, dag ut. Det bidrar selvfølgelig til panikk blant befolkningen og spesielt grundere. Hvordan skal man agere etter. Noen tips kan du lese videre her:
I disse tider er det dårlig nyhet på dårlig nyhet. Dessverre er det ingen som forteller hvordan de gode nyhetene som gjemmer seg bak de dårlige.
Lavere kubikkmeter kost.
I slutten av sommer var PMI-tallet for varekjøp fortsatt stigende, men det er i ferd med å snu. Lavere etterspørsel vil føre til færre varekjøp. Dette vil minke etterspørselen etter container plass, som der igjen vil senke prisene for frakt
Lavere cpc (cost per click) kost fra Facebook.
Med flere konkurser, og strammere budsjetter må folk minke markedsføringsbudsjettet for å overleve. Dette gir færre konkurranse i Facebook markedet og Facebook må verdisette kostandene mindre.
Et brekk i den kontinuerlig veksten.
Siden pandemien skjøt netthandelen til værs. Bevegelsene av de fleste penger endret seg drastisk. Fra å måtte bruke penger ute, satt de fleste folk hjemme og netthandlet. Dette økte etterspørsel etter tjenester relatert til netthandel. Derfor har det blitt dyrere å for eksempel markedsføre på Facebook.
Billigere lokalet.
Flere bedrifter ser seg nødt å stenge grunnet høye strømpriser. Rundt i Larvik sentrum står nå flere lokalet tomme, med lite etterspørsel om å fylle dem igjen. Dette gir deg en fin pressmiddel i jakt på et nytt lokale.
Folkets strammere budsjett i år vil resultere i en spennende q4 (4.kvartal). Folk kommer til å være enda mer oppmerksomme på tilbud og verdi. Derfor kan gode tilbud gi en god q4 omsetning. Du kan lese om flere tips til å øke salgene i q4 her.
Bedre forhandlingsposisjon med dine leverandører.
Færre bestillinger fra leverandør vil presse prisene ned. Grunnet en sterkere dollar, verre kjøpekraft og tøffere økonomiske tider, vil resultatet ende i færre aktivitet hos leverandør. Dette kan få leverandør til å sette ned prisene til deg som kunde. Her kan det hjelpe å prute ved å bruke resonnerende argumenter som "tøffere økonomiske tider".