I dagens samfunn assosierer vi digital markedsføring med betalt annonsering på Facebook, Instagram, Snapchat og alle andre sosiale medier hvor man kan betale for annonsering. Samtidig er det en svært viktig strategi innenfor digital markedsføring som blir glemt og det kaller vi for e-post markedsføring. E-postmarkedsføring går ut på at kundene/abonnentene får deres egen personlige e-post tilsendt og den største fordelen; Alt kan automatiseres.
Er e-postmarkedsføring dødt?
Vi er i en teknologisk era hvor vi har AI, chatbots og mange andre alternativer til e-post. Det vil derfor virke naturlig at e-postmarkedsføring ikke vil være effektivt. E-post er flere tiår gammel teknologi, men samtidig den mest effektive markedsføringskanalen. Mer effektivt enn sosiale medier, SEO og affiliate marketing basert på data fra 2018.
Hvorfor har det seg slik at flere tiår gammel teknologi er en av de mest effektive markedsføringsstrategiene? Først og fremst viser data fra 2017 at 85% av voksne internett brukere i USA bruker e-post. Det er 15% mer enn søkemotorene og 22% mer enn sosiale medier. Nettopp derfor er det utrolig viktig å bygge opp effektive e-post kampanjer. Men ikke alle e-postkampanjer er effektive og noen kan ende opp med å gjøre mer skade enn nytte.
E-postene dine må jo sendes til noen og det er derfor viktig å bygge opp en solid e-post liste. For å kunne bygge en e-postliste må kundene gi deg tillatelse til å sende de e-poster. Se for deg en fysisk postkasse hvor det står “ingen reklame” og postmannen stadig leverer reklame i postkassen. Mest sannsynlig vil eieren av postkassen bli frustrert og irritert over å få reklame. Denne personen vil også mest sannsynlig aldri gjøre et kjøp basert på den reklamen ettersom personen ikke har noe interesse for å gjøre et kjøp.
Hvordan ikke havne i søppelposten?
E-post er tross alt digital post og de samme spillereglene gjelder også her. Konsekvensene kan derimot være enda større. Hvis du stadig sender ut e-poster til personer som ikke er interessert kan du risikere å bli markert som spam. Hvis mange nok markerer ditt innhold som spam kan du havne i søppelposten som standard. Dette gjør at de alle færreste vil se dine e-poster, slik mange bedrifter som havner i vår søppelpost.
Hvordan skal du da klare å bygge en e-postliste? For at du effektivt kan få e-poster fra kunder må de få igjen noe for å gi sin e-post til din nettbutikk. Med dette betyr det at de er interessert i innholdet på din nettside. Noen eksempler på hva de kan motta for å melde seg på e-postlisten:
- Nyheter
- Gratis innhold (kurs, e-bøker, produkter)
- Rabatter
Se for deg at din nettside tilbyr gratis animasjon av kjæledyrene til alle som melder seg på e-postlisten deres. Informasjonen du får ut av dette er at de har et kjæledyr. Sjansen for at disse kundene vil kjøpe dyre produkter fra din nettbutikk er større enn de som ikke har kjæledyr. Samler du en slik e-postliste med 5000 personer vil den være svært verdifull om du driver noe i dyrenichen.
Hva slags innhold skal sendes?
Innholdet i e-postene du sender ut er sentralt for at markedsføringen er effektiv. Det er viktig at du følger opp med relevant innhold. Med relevant innhold menes det innhold som kundene vil synes er interessant, i dette tilfelle vil det være dyre innhold. Det er også viktig at du følger opp det du lover din e-postliste. Hvis alle som melder seg på listen forventer en e-post i uken, fordi de har blitt informert om det vil de forvente den standarden du har satt.
Når skal man selge inn produkter?
Formålet med en e-postliste er å tjene penger og man vil jo selvsagt selge inn produkter og tjenester. Etter å ha gitt masse gratis innhold og verdi kan det være vanskelig å selge inn dine produkter. Tidspunktet og gjøre måten vil være sentral for om det vil være lønnsomt. En måte man kan gjøre det på er å “kamuflere” salget inn i innholdet. Istedenfor å sende e-postlisten din en hele produktkatalog, kan du vise de morsomt innhold som eksempelet under:
Konklusjon:
E-postmarkedsføring er fremdeles et av de billigste og mest effektive markedsførings strategiene. For at du kan markedsføre effektivt er det viktig at e-postene sendes til relevant personer. Det er også viktig at abonnentene ikke druknes med e-poster og salg. Salget skal ikke være en hel produktkatalog som tilsendes, men bør vises etter flere runder med gratis innhold. Humor og ironi kan brukes som et viktig virkemiddel for å “kamuflere” salget og øke konverteringen.