Nå er vi godt i gang i 4.kvartal. Likevel er det mye mer å glede seg til for deg som selger produkter. Nå som vi entrer slutten av oktober, har 4.kvartal mye mer å by på. En av de travleste handledagene i året finner sted i november. Her er noen viktige datoer å bemerke seg, samt noen tips til hva du bør gjøre for å optimalisere for salg i denne perioden.
31. oktober: Halloween
Knask eller knep. Halloween er en dag de fleste forbereder seg til bevisst eller ikke. På denne dagen er det lurt å engasjere seg med kunder. Her kan man være kreativ uansett bransje du er i. Her skal barna vandre fra dør til dør og samle tilfeldig knask. Det som gjør Halloween spesielt er når barna samler seg på slutten av dagen for å se hvilke godteri de har fått. Dette psykologiske mønstre blir infiltrert fra tidlig av. Slik vil en Halloween giveaway med masse produkter samlet i en pakke få mange deltakere og engasjerte. Dette varmer opp ditt publikum til en spennende måned med høy aktivitet blant butikker og nettbutikker.
25 November: Black Friday
Black Friday er kjent som årets største handledag. Her finner du gode tilbud hos de fleste butikker. Black Friday er opprinnelig dagen etter Amerikas Thanksgiving. I fjor ble det brukt om lag 2,5 milliarder kroner under Black Friday, og 17,8 millioner under Black week. I følge Virke sine prognoser, vil årets Black Friday ha en økning på 25% fra fjoråret. I år vil folk være mer oppmerksomme på gode tilbud, for å lindre og døyve smerten for de økonomiske utfordringene 2022 har bydd på. Mange bedrifter sprer sine tilbud over hele uken, i form av Black week.
Hva kan jeg gjøre?: For deg som gründer må du kunne gi gode tilbud i denne perioden. Salgene behøver nødvendigvis ikke gi deg profitt, men god omsetning. Når Black Friday først kom til Norge turte ikke bedriftene helt å slippe seg løs. Her var det ofte 10-20% avslag. Det er nå i det siste man gir bedre tilbud, fordi det fokuseres mye på omsetning i denne perioden. Et tips fra en gründer til en annen er å gjerne starte Black week med et lite godt tilbud, før du eskalerer det dag for dag mot Black Friday. Dette vil lokke kundenes oppmerksomhet i å med at du bygger noe som avsluttes med et brak.
28 November: Cyber Monday
Cyber Monday er også en av de største handledagene i verden. Cyber Monday faller på mandagen etter Black Friday. Her bør du ha gode tilbud på varene som ikke solgte så bra under Black Friday. Dermed har du nå økt sjansene for å selge ut alle varene i den hektiske perioden i November.